Doa Yang Diajar Nabi Kepada Anas Bin Malik Sehingga Menjadi Seorang Yang Kaya Raya


Gambar Hiasan



Anas Bin Malik adalah seorang sahabat Nabi yang memiliki harta yang begitu banyak sekali dan juga berumur panjang. Anas Malik pernah menjadi pelayan Rasulullah S.A.W sejak kecil lagi dan lebih dari sepuluh tahu.

 Anas bin Malik radhiyallhu'anhu bercerita." Dahulu ibuku membawaku menghadap Rasulullah Salallahu alaihi Wasallam." Berkata Ummu Anas:'' Wahai Rasulullah, ini si kecil Anas, aku bawa ia kepadamu agar berkhidmat untukmu. Doakanlah untuknya wahai Rasulullah Salallahu Alaihi Wassalam.


Doa Rasulullah:







 Kesan dari doa tersebut, Allah SWT telah memanjangkan umurnya, mempunyai anak dan harta yang banyak sebagaimana yang dikata Anas sendiri " Demi Allah, Hartaku sangat banyak dan kini aku mempunyai lebih dari seratus cucu.

 Mengikut catatan Anas bin Malik memang seorang yang sangat kaya, mempunyai anak cucu 120 orang, meninggal dunia ketika berumur 104 tahun (93H) dan telah meriwatkan 2200 hadis Nabi S.A.W

 Abul 'Aliyah Ar-Rayahi (tabi'in ) berkata: " Anas bin Malik memiliki sebuah kebun kurma yang selalu berbuah dua kali dalam setahun." ( Tidak seperti kebun-kebun kurma yang lain yang mana berbuah hanya setahu sekali saja)


Comments

Popular posts from this blog

Cara Mengesan Minyak Enjin Tiruan

Telefilem Arafah TV3